poniedziałek, 21 października 2019

XXVIII Spotkania Teatralne - dzień czwarty


Po względnie niedawno napisanych „Wdowach” Kamil Bzukała sięgnął po sztukę, powstałą 112 lat temu. W „Ich czworo” dokonał nieznacznych skrótów – dotyczą one głównie określeń, których znaczenie pozostaje dzisiaj mało czytelne. Zostaje esencja, czyli świetnie skonstruowana, na wskroś współczesna historia (mimo, iż mówi się w niej o dorożce i gramofonie). Mało tego: w sztuce z roku 1907 pojawiają się chwyty, które są normą, gdy dzisiaj oglądamy „Wieczór kawalerski” lub „Mayday”.

Grająca Żonę Aleksandra Kujawa dysponuje fantastycznym głosem (nawet w ostatnim rzędzie można zrozumieć każde słowo) i bez skrupułów obnaża otchłanną głupotę swojej antypatycznej bohaterki. Magdalena Kuźnik, którą pamiętamy z „Miłość szuka mieszkania”, jest idealna jako Dziecko. Drobna, niewysoka, swoje kwestie mówi najprościej jak można i jest w tej roli coś naprawdę wzruszającego. Panna Mania w interpretacji Joanny „Skały” Skalińskiej nie ma w sobie nic z wyrachowanej dziewuchy, która wykorzystuje zaistniałą sytuację, by zająć miejsce Żony. To prosta, ale przesympatyczna i mająca swoją mądrość dziewczyna, która mówi dużo i szybko. Aktorka daje tej postaci swoje prywatne ciepło, a w scenie rozmowy z Mężem pobrzmiewają tony rodem z „Mewy”. Wybuchy śmiechu na widowni zawdzięczamy głównie grającemu Fedyckiego „Bzykowi”, który obdarza tego niebieskiego ptaka, oszusta i łajdaka ogromną ilością wdzięku. Joanna Blachura jako Wdowa pojawia się na scenie jedynie na kilka chwil, ale pełni w tej historii ważną rolę, a młoda aktorka udowadnia, że potrafi grać zarówno poważnie, jak i farsowo. Mąż w wykonaniu Tomasza Zielińskiego to niedźwiedziowaty poczciwina, któremu naprawdę się współczuje. Aktor świetnie pokazał ewolucję swojego bohatera, który, by dojrzeć do finałowej decyzji, musiał pokonać w sobie wiele barier.

Należy wspomnieć także o drobiazgowej scenografii, kostiumach (kto zgadnie, który pochodzi z jakiej epoki?) i pomysłowym potraktowaniu roli Mandragory.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz