wtorek, 24 października 2017

''Kulturalny autyzm'' - muzyka, światło i ruch





















Kolejne warsztaty z dziećmi autystycznymi inspirowane były niedawnym projektem ''Pisklaki w reflektorach'', a konkretnie - jego pierwszym dniem, czyli zajęciami ruchowymi, prowadzonymi przez Monikę Tomczyk. W efekcie na scenie teatralnej połączenie kolorowych reflektorów, muzyki, dźwięków i ruchu dało niesamowity efekt. Dźwięki warunkowały ruch, a dzieci za pomocą gestów wcielały się w m.in. rolę buzującego w kominku ognia, świerszczy, cykających w letnią noc, rechocących żab i mruczącego głośno kota. Ćwiczeń na wyobraźnię było więcej - po scenie sztywno spacerowały patyczaki i luźno przemieszczały się galarety, każdy z uczestników miał także powiedzieć, jakie obrazy w jego głowie wywołuje kojąca muzyka. Najtrudniejszym w założeniu zadaniem w poniedziałkowe popołudnie było stworzenie - z podziałem na zespoły - ruchowego odpowiednika graficznego zapisu ruchu (zygzak, koło, sprężyna, różnej wielkości kropki), ale również z tym dzieci poradziły sobie znakomicie, wykazując się nie lada pomysłowością. Warto podkreślić, że prowadzący zajęcia - Katarzyna Pokuta (wykonująca każde z ćwiczeń wspólnie z uczestnikami) i Maciej Talaga - zadbali o to, by została zachowana równowaga między zadaniami, kładącymi nacisk na żywiołowość a tymi, wprowadzającymi nastrój wyciszenia. Jako ciekawostkę dodam, że 23 października nieprzypadkowo jako ilustrację muzyczną usłyszeliśmy m.in. pochodzący z filmu Macieja Dejczera ''Bandyta'' temat ''Taniec Eleny'' oraz kompozycję z obrazu ''300 mil do nieba'' tego samego reżysera (w ścieżkach dźwiękowych obu produkcji można usłyszeć gitarę Macieja Talagi).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz